Fitness a chudnutie Zdravie

Zdravé sladkosti – mýtus, polopravda alebo skutočnosť?

zdravé sladkosti
Written by Martin Čupka

Vitajte maškrtníci! Poznáte ten pocit uvoľnenia pri konzumácií sladkostí? Priznajte sa, kedy naposledy ste si s privretými viečkami vychutnávali svoju obľúbenú maškrtu? Už malé deti identifikujú chuť sladkého ako „bezpečnú“ a aj preto po nej siahajú častejšie ako dospelí. Pocit bezpečia a pohodlia vyvoláva konzumácia sladkého aj u nás dospelých. Krátkodobé potešenie sa môže behom chvíle zmeniť na dlhodobé problémy.

Existujú však spôsoby ako dosiahnuť kompromis, ktorý by mal v konečnom dôsledku viesť k eliminácií neprirodzenej chuti na sladké. V prvej časti článku spoločne zistíme, ktoré sú 4 najvhodnejšie sladidlá a aké sú dôvody na ich využitie. V druhej časti si prezradíme naopak tie najhoršie a najnebezpečnejšie sladidlá, ktoré sú vstupenkou do začarovaného kruhu nadváhy a zdravotných problémov.

Hneď v úvode Vás chcem ubezpečiť, že častá konzumácia akokoľvek Raw, Bio alebo Organic označených sladkostí vždy prináša určité komplikácie. Vy ako uvedomelí čitatelia sa však snažíte zorientovať v tejto problematike a preto viete, že sladkosti od ktorých sa nepriberá, je len klamlivé tvrdenie, ktorého úlohou je pritiahnuť pozornosť. A tým to končí. O tom, kde skončí prijatá energia z jedla rozhodujete Vy sami svojim životným štýlom a stavom metabolizmu.

Poďme si teda povedať o možných voľbách pri snahe „osladiť si život“. Pri každej z nich si vysvetlíme v čom spočívajú jej výhody resp. nevýhody.

1. Stévia

V dnešnej dobe je stevia asi najpopulárnejšie sladidlo. A dodávam, že plným právom. Získava sa z lístkov rastliny Stevia rebaudiana. Je skutočne veľmi sladká (300 krát viac ako cukor) a na druhej strane jej energetická hodnota je nulová. Za zmienku stoja dokonca jej zdravotné benefity ako napr. schopnosť prirodzene upravovať hladinu krvného cukru resp. zvyšovať inzulínovú citlivosť. Nezanedbateľnou je aj regulácia krvného tlaku a dokonca možné znižovanie hladiny „zlého“ LDL cholesterolu. Môžete sa s ňou stretnúť vo forme prášku, tabliet alebo v tekutej podobe. Spočiatku je nutné mierne experimentovať nakoľko jej špecifická chuť nevyhovuje úplne každému. Aj vzhľadom na nulový glykemický index však jej benefity prudko prevažujú nad nevýhodami.

2. Erythritol a Xylitol

Ďalej tu máme nízkokalorické alkoholové sladidlá pre ktoré platí, že nezvyšujú hladinu cukru v krvi a neprovokujú ani hormón inzulín. Výskyt oboch cukrov je najmä v ovocí avšak najčastejšie ich nájdeme v práškovej forme vyrobené priemyselne. Ich kalorická hodnota sa pohybuje na úrovni 0,24 resp. 2,4 kCal na 1 gram a sladivosť aj chuť je veľmi podobná cukru. Na rozdiel od neho však Xylitol dokáže priaznivo vplývať na zdravie zubov a kostí čiže nie je príčinou vzniku zubných kazov. Naopak dokáže pôsobiť preventívne proti osteoporóze. Ako všetky alkoholové cukry, aj tieto môžu mať pri nadmernej konzumácií laxatívne účinky.

3. Med

zdravé sladkostiNajdostupnejšie a dôverne známe sladidlo našich zemepisných šírok. Jeho antibakteriálne a antioxidačné účinky neostali bez povšimnutia našich predkov. Zoznam jeho pozitívnych vlastností presahuje kapacitné možnosti tohto článku a tak spomeniem aspoň výraznú podporu trávenia (obnovu črevnej mikroflóry) a upokojenie nervovej sústavy. Medzi „superpotraviny“ patrí aj vďaka obsahu desiatich druhov vitamínov a taktiež desiatich druhov minerálnych látok.

Z hľadiska zloženia je v ňom rovnomerne zastúpená glukóza aj fruktóza a tomuto vďačí za pomerne nízky glykemický index ( 35 – 45 ). Ak vás zaujíma energetická hodnota, tak v 100g medu nájdete niečo cez 300 kCal.

Osobitnou kapitolou je pôvod a kvalita medu. Príliš nízka cena a pôvod mimo Slovenskej republiky je prinajmenšom podozrivý. Nepodliehajte prosím ilúziám o kvalite lacného medu zo supermarketu. Oplatí sa pátrať a ísť za poctivým zdrojom. Pokiaľ chceme hovoriť o vyššie spomenutých účinkoch tak je to nutnosť….

4. Sirup Yacon

Čože? Aký sirup? Počujete dobre. Toto sladidlo pochádzajúce z juhoamerickej rastliny Yucon má skutočne zaujímavé vlastnosti. Jeho popularita popri Stévií právom vzrastá. Jednými z účinných látok sú tzv. fruktooligosacharidy, ktoré spolu s inulínom predstavujú zdroj rozpustnej vlákniny. Tá pomáha vytvárať kvalitné prostredie črevnej mikroflóry, zlepšovať využívanie živín a zamedzovať vzniku zápchy. Vedľajším benefitom je aj stabilizácia apetítu a výkyvov energie. A keďže obsahuje dostatok vlákniny tak jeho kalorická hodnota je tretinová oproti repnému cukru – sacharóze (133 kCal / 100g).

Ani toto však nie je „všeliek“ a jeho konzumácia musí byť opatrná. Pri nadbytku vlákniny (a nedostatočnom pitnom režime) si totiž môžete paradoxne ľahko spôsobiť ďalšie tráviace ťažkosti.

Možno sa čudujete prečo nezazneli populárne sladidlá ako trstinový, kokosový cukor, sirup z Agáve alebo Javorový sirup. Súhlasím, že sú lepšou voľbou pre tých, ktorí sa rozhodli pre zdravšie alternatívy. Mám však aj určité vážne výhrady, ktoré si zhrnieme v ďalšom pokračovaní článku.

O autorovi

Martin Čupka

Martin Čupka

Konzultant pre optimálnu výživu a certifikovaný kondičný tréner. Autor a školiteľ individualizovaného prístupu k vlastnému telu. Jeho vlastná evolúcia životosprávy ho priviedla na cestu hľadania spôsobov ako využiť svoj fyzický aj mentálny potenciál na 100%. A na túto cestu pozýva aj vás....