Fitness a chudnutie Zdravie

Úžasné účinky chia semienok pre naše zdravie

chia semienka

V zdravej strave býva veľké množstvo výstrelkov, ktoré sa stanu populárne za noc a sľubujú veľké prínosy pre zdravie. Nedávny trend konzumácie Chia semienok vás však rozhodne nesklame.

Chia semienka pomáhajú pri chudnutí

Chia semienka sú výborné pri chudnutí. Potláčajú hlad, znižujú chuť na sladké a navyše vás udržia plných energie.

Zdravotné benefity 

chia semienkaChia semienka sú nápomocné nielen po fyzickej stránke, ale aj psychickej. Znižujú hladinu cukru v krvi, takže sú vhodné pre diabetikov. Obsahujú omega-3 mastné kyseliny, ktoré majú nespočetné výhody- podporujú funkciu mozgu, pomáhajú pri depresii, znižujú riziko vzniku srdcovo-cievnych ochorení. 

Zvýšenie športového výkonu

Chia semienka používali už Aztékovia a Mayovia. V skutočnosti slovo chia v mayskom jazyku znamená sila. Pri vytrvalostnom športe vám chia semienka pomôžu zvýšiť výkon lepšie ako energy drink či sacharidy. 

Odporúčaná dávka

Odporúčaná denná dávka chia semienok sú 4 polievkové lyžice, ale nemusíte brať také veľké dávky (najmä pozor na vyššie dávky u ľudí s nízkym krvným tlakom). Keď budete konzumovať čo i len dve polievkové lyžice denne, dostanete do tela 7 gramov vlákniny, 4 gramy bielkovín, 205 miligramov vápnika a 5 gramov omega-3 mastných kyselín. Pre porovnanie jedna porcia ovsených vločiek má iba 4 gramy vlákniny a kilo lososa má také množstvo omega-3 kyselín, ako 3,5 polievkových lyžíc chia semienok.

Použitie

Chia semienka majú neutrálnu chuť, takže ich môžete použiť všade. Sú populárne najmä pri príprave smoothie, môžete si nimi posypať kašu či jogurt. Navyše v chlade (chladnička, špajza) ich dokážete dlho skladovať a tak môžete nakupovať veľké, ekonomické balenia.

Recepty

Smoothie 

Pripravte si doma vitamínovú bombu. Zmixujte čerstvý špenát, vodu, chia semienka a ovocie podľa vašej chuti napríklad banán, jablko, kiwi, maliny, mango. Oživiť to môžete citrónom, mätou či medom. Poprípade vyskúšajte ďalšie skvelé smoothie recepty, do ktorých môžete pridať chia semienka.

Puding 

chia pudingChia semienka majú schopnosť tvoriť gél a tak vám z mlieka urobia puding. Na pohár rastlinného mlieka použite 3 polievkové lyžice chia semienok, dosladiť môžete medom a nechajte to cez noc stuhnúť v chladničke. Ráno pridajte ovocie a raňajky sú na svete. Variáciam sa medze nekladú a tak mlieko môžete nahradiť jogurtom, tvarohom alebo k nemu zmixovať banán.

Energetický nápoj

Zmiešajte 2 lyžičky chia semienok v pohári vody, dochuťte štavou z polky citróna a na osladenie použite med či stéviu. Na spestrenie chuti môžete navyše pridať listy z mäty.

Ak sa vám tento článok páčil, zdieľajte ho so svojimi priateľmi.

Zdroj: mindbodygreen.com  (Preklad s povolením autora)

Za fotografiu ďakujeme: Stacy Spensley Meal Makeover Moms