Fitness a chudnutie

TOP 15 chutných potravín plných bielkovín

bielkoviny

V stravovaní sa veľa názorov líši. Avšak skoro všetci sa zhodnú, že dostatok bielkovín v jedálničku je veľmi potrebný. Ich konzumácia pomáha znižovať váhu, zasýti, budujú sa svaly a sila.

Prinášame vám 15 potravín, ktoré nielenže dobre chutia, ale sú tiež plné bielkovín.

1. Vajíčka

Vajíčka patria medzi najvýživnejšie potraviny na svete. Sú plné vitamínov, minerálov, antioxidantov a bielko tvorí takmer čistý proteín.

Obsah bielkovín: 35% kalórií vajíčok pochádza z bielkovín. 1 Vajce obsahuje 6 gramov bielkovín.

2. Mandle

Mandle obsahujú vitamín E, vlákninu, mangán a horčík.

Obsah bielkovín: 13% kalórií mandlí pochádza z bielkovín. Porcia mandlí (28g) obsahuje 6 gramov bielkovín.

3. Kuracie prsia

Kuracie prsia sú obľúbené na príjem bielkovín – rýchlo ich pripravíte a chutia výborne.

Obsah bielkovín: 80% kalórií kuracích pŕs pochádza z bielkovín. Porcia kuracích pŕs obsahuje 53 gramov bielkovín.

4. Ovsené vločky

Ovsené vločky patria k obľúbeným a zdravých obilninám. Sú plné vlákniny, horčíka, mangánu a ďalších živín.

Obsah bielkovín: 15% kalórií  ovsených vločiek pochádza z bielkovín. 1/2 šálky ovsených vločiek obsahuje 13 gramov bielkovín.

5. Cottage syr

Cottage syr patrí medzi nízkokalorické syry a doplní vápnik, selén, vitamín B12.

Obsah bielkovín: 59% kalórií cottage syru pochádza z bielkovín. 230 gramov cottage syru obsahuje 27 gramov bielkovín.

6. Grécky jogurt

Grécky jogurt je hustý typ jogurtu, ktorý má krémovú textúru.

Obsah bielkovín: 48% kalórií cottage syru pochádza z bielkovín. Jedna porcia obsahuje 17 gramov bielkovín.

7. Brokolica

Brokolica je veľmi zdravá zelenina, ktorá obsahuje látky chrániace pred rakovinou a tiež množstvo vitamínu C, K, vlákniny.

Obsah bielkovín: 20% kalórií brokolice pochádza z bielkovín. 1 šálka brokolice obsahuje 3 gramy bielkovín.

8. Chudé hovädzie mäso

Chudé hovädzie mäso nielenže výborne chutí, no je tiež plné železa, vitamínu B12 a ďalších žívin.

Obsah bielkovín: 53% kalórií hovädzieho mäsa pochádza z bielkovín. 1 plátok mäsa (85 gramov) obsahuje 22 gramov bielkovín.

9. Tuniak a ďalšie ryby

Tuniak patrí medzi populárne ryby, neobsahuje veľa tukov ani kalórií a je tvorený hlavne bielkovinami. Taktiež, ako aj iné ryby, obsahuje potrebné omega-3 mastné kyseliny.

Obsah bielkovín: 93% kalórií tuniaka vo vlastnej šťave (losos 46%) pochádza z bielkovín. 150 gramov tuniaka obsahuje 39 gramov bielkovín.

10. Quinoa

Quinoa sa stáva čoraz populárnejšou a to oprávnene – obsahuje množstvo vitamínov, minerálov a vlákniny.

Obsah bielkovín: 15% kalórií quinoi pochádza z bielkovín. 1 šálka uvarenej quinoi obsahuje 8 gramov bielkovín.

11. Šošovica

Šošovica patrí medzi jeden z najlepších zdrojov bielkovín v rastlinnej potrave. Je bohatá na vlákninu, horčík, draslík, železo a ďalšie živiny.

Obsah bielkovín: 27% kalórií šošovice pochádza z bielkovín. 1 šálka uvarenej šošovice obsahuje 18 gramov bielkovín.

12. Tekvicové semienka

Tekvicové semienka sú naložené živinami a to najmä železom, zinkom a horčíkom.

Obsah bielkovín: 14% kalórií tekvicových semienok pochádza z bielkovín. 1 hrsť (28 gramov) semienok obsahuje 5 gramov bielkovín.

13. Morčacie prsia

Morčacie prsia sú podobné kuracím – obsahujú hlavne bielkoviny, minimum tuku a kalórií.

Obsah bielkovín: 70% kalórií morčacích pŕs pochádza z bielkovín. 1 porcia (85 gramov) obsahuje 24 gramov bielkovín.

14. Krevety

Krevety sú populárne morské plody, obsahujúce minimum kalórií, no množstvo živín – selén, vitamín B12, omega-3 mastné kyseliny.

Obsah bielkovín: 90% kalórií kreviet pochádza z bielkovín. 1 porcia (85 gramov) kreviet obsahuje 18 gramov bielkovín.

15. Arašidy

Arašidy sú bohaté na bielkoviny, tuky, vlákninu horčík a k tomu chutia výborne. Viaceré štúdie dokázali ich účinnosť pri chudnutí.

Obsah bielkovín: 16% kalórií arašidov pochádza z bielkovín. 1 hrsť (28 gramov) arašidov obsahuje 7 gramov bielkovín.

Zdroj: authoritynutrition (Preklad s povolením autora)