Fitness a chudnutie Zdravie

Jednoduché dôvody, prečo by ste nemali plánovanie jedál rozhodne podceniť

notes-514998_960_720

Plánujeme jedlá

Ide o veľmi dôležitý krok, aj keď sa tak na prvý pohľad nemusí zdať. Plánovanie jedál je nevyhnutné, aby ste vedeli čo budete variť, mali nakúpené potrebné suroviny a aby sa vám nestalo, že na vás dôjde hlad a vy nebudete mať doma veci, potrebné na prípravu hodnotného jedla a tak svoj hlad utíšite najjednoduchšie – a to pomocou niečoho rýchleho, nezdravého.

Najväčší nepriateľ chudnutia a zdravého jedenia sú nezdravé sladkosti a slané pochúťky. Preto je potrebné mať po ruke vždy zdravé varianty a nič nezdravé nekupovať. Pamätajte na to, že keď na vás príde hlad budete jesť to, čo máte doma. Ak to budú zdravé snacky s nízkym glykemickým indexom, siahnete po nich namiesto čipsov či sladkostí.

Prečo je ten nízky glykemický index tak dôležitý? 

Glykemický index vyjadruje, ako rýchlo sa cukor z potravín vstrebáva a ako ovplyvňuje hladinu krvného cukru. Čím je vyšší glykemický index, tým rýchlejšie sa vstrebe, spôsobí veľké zvýšenie hladín cukru v krvi následkom čoho sa vyplaví veľa inzulínu, ktorý nadbytočnú energiu ukladá na tuky. Čiže čím menší glykemický index tým lepšie – hladina cukru v krvi je bez veľkých výkyvov, tým pádom neprichádza ani únava a návaly hladu.

Najlepšie je plánovať jedlá na týždeň a potom si na základe plánu nakúpiť suroviny. Pri plánovaní jedál vopred navyše môžete aj ušetriť, keď načaté suroviny budete vopred vedieť kam použiť.

Princípy plánovania jedál:

  • Vytvorte si zoznam receptov, ktoré bežne varíte, ktoré máte radi, ktoré by ste chceli skúsiť a z nich si budete už len na dané dni vyberať.
  • Nakupujte podľa zoznamu receptov na celý týždeň.
  • Plánujte jedlá aj podľa aktuálnych akcií v supermarketoch, kde zvyknete nakupovať a podľa aktuálnej sezóny.
  • Myslite na to, aby boli vaše jedlá výživné. Zvoľte si napríklad ako zdroj bielkovín kuracie mäso, kúpte ho viac a jeden deň ho použite do šalátu, ďalší deň s ryžou. Vždy ho doplňte zeleninou a komplexnými cukrami.
  • Kupujte si aj mrazené ovocie a zeleninu, pretože nie vždy spotrebujete celý kus čerstvého ovocia či zeleniny, tak aby vám nezostávali zvyšky (poprípade ich môžete zamraziť).
  • Zostavte si rozumný plán – tak, aby ste nemali napríklad 3 náročné jedla na varenie za deň. Myslite na svoj čas aj peňaženku.
  • Niektoré jedlá si môžete navariť aj na viac dní a ušetriť tak svoj čas.
  • Ak nemáte ráno čas, či bežne nestíhate, pripravte si jedlá večer.
  • Skúšajte nové recepty, obmieňajte staré – buďte kreatívny, aby vás príprava jedál nenudila.
  • Vytvorte si z toho rutinu – vždy v určitý deň plánujte a potom nakupujte.
  • Môžete si zvoliť určité tematické dni v týždni – napríklad streda bude cestovinový deň, vo štvrtok večer budete mať vždy krémovú polievku –uľahčíte si tak plánovanie.

Príprava a plánovanie jedál vám zaberie nejaký čas. Ten sa však ale vráti vo forme super postavy a dobrého zdravia. Denne strávime kopec času pri TV či iných činnostiach a určite si každý z nás môže nájsť dostatok času na prípravu jedál. Samozrejme, že nie vždy všetko pôjde podľa plánov. Stane sa vám, že vám niečo zachýba, niečo sa pokazí, zmenia sa vám plány. Dôležité je nevzdať sa.

O autorovi

Petra

Petra

Petra vyštudovala farmaceutickú fakultu na Univerzite Karlovej v Hradci Králové. Jej cieľom je ukázať ľuďom, že zdravá, vyvážená strava a životný štýl je základ, ako sa vyhnúť chorobám a liekom.