Fitness a chudnutie Zdravie

7 nepravdivých mýtov o chudnutí, ktorých sa raz a navždy musíte zbaviť

mýty o chudnutí

Čo si predstavíte pod pojmom „zdravá výživa“? Asi sa zhodneme na tom, že pre každého z nás to znamená niečo iné. Poďme sa spoločne pozrieť na „ilúzie“ v oblasti výživy, ktorými trpí mnoho ľudí okolo nás, a ktorých je potrebné zbaviť sa. Predmetom tohto článku je odhalenie a poukázanie na 7 najčastejších mýtov a omylov vo výžive dnešného človeka.

1.Raňajky sú najdôležitejšie jedlo dňa

Táto nesmrteľná dogma sa začala posledné roky úspešne vykoreňovať. A treba podotknúť, že právom! Existuje mnoho ľudí, ktorí jednoducho ráno po zobudení nepociťujú žiadny hlad a tento biologický signál je potrebné rešpektovať. Je úplne v poriadku jesť až vtedy keď pociťujete mierny hlad – čo môže trvať jednu, dve alebo tri hodiny. Pokiaľ na raňajky nemáte dostatok času (z čoho môže vyplývať aj ich pochybná kvalita) je oveľa vhodnejšie konzumovať ich neskôr resp. v kľude.  Ak máte pochybnosti a obavy z toho, že sa vám „spomalí“ metabolizmus tak aj tieto môžete zahodiť za hlavu – nejedna štúdia potvrdzuje, že konzumácia malých porcií každé dve hodiny so sebou prináša oveľa viac problémov ako benefitov.

Záver:

Konzumujte raňajky pokiaľ máte ráno hlad. Pokiaľ hlad nemáte (alebo nemáte čas) – tak si ich vychutnajte neskôr. Jedzte, keď ste hladní a prestaňte jesť, keď sa cítite plní.

mýty o chudnutí2.Jesť po 18:00 je veľmi nevhodné, pretože sa z toho priberá

Ďalší „evergreen“, ktorý sa stal populárny vďaka zdanlivej logike tvrdenia, že kalórie skonzumované príliš neskoro už nedokážeme využiť ako energiu a premenia sa na zásobný tuk.

Pri chronických večerných „prejedačoch“ má toto opatrenie samozrejme efekt – otázkou je na ako dlho…

Správne zostavená večera je však nenahraditeľná v otázkach regenerácie a podpory vášho snaženia – či už sa jedná o redukciu tuku alebo o nárast kondície. Pokiaľ sa svoj problém snažíte riešiť pomocou pohybu tak si jednoducho nemôžete dovoliť nevečerať.

Tréning je však stimulom na zvýšené využitie prijatých živín a preto v tomto prípade musíte zabudnúť na tvrdenie – večeru daruj nepriateľovi. S tým súvisiaci progres a napr. aj zrýchlenie kľudového metabolizmu pre vás môžu ostať navždy tabu – a to si predsa nemôžete dovoliť!

Záver:

O tom ako veľmi sa adaptujete (zlepšíte) po tréningu, rozhoduje do veľkej miery potréningová výživa. Čo to znamená? Prevaha zeleniny, bielkovín a zdravých tukov + čím väčší problém s nadváhou tým menej sacharidov vo večerných hodinách.

3.Tukom sa treba vyhýbať – majú na svedomí to, že sme tuční

Znie to celkom pravdepodobne však? Veci však nie sú také jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdajú – a vo výžive to platí dvojnásobne. Navyše dnes už máme k dispozícií množstvo štúdií, ktorých záverom je, že vysokotuková a nízkosacharidová strava vedie k výraznému úbytku hmotnosti a zlepšeniu zdravia.

Mýtus o pozitívach nízkotučných výrobkov a škodlivosti živočísneho tuku detailne mapuje aj tento článok. Tuk nie je hlavný vinník obezity ani v prípade, že je vašim favoritom fast-food a technologicky spracované potraviny. Jedná sa skôr o vzájomné pôsobenie a množstvo všetkých látok v zložení (soľ / cukor / tuk)  ktoré sú „nadizajnované“ tak, aby vám nekonečne chutili a siahali ste po nich „ani neviete prečo.“

Záver:

Vnímajte tuky vo výžive v kontexte (vlastnej životosprávy) a naučte sa preferovať nespracované potraviny v ktorých nenájdete tzv. „zlé“ tuky. Pokiaľ bojujete s vykývmi chutí a energie alebo návalmi hladu tak práve vhodné tuky vám môžu pomôcť vyriešiť váš problém.

4.Cereálie, musli a cestoviny sú tie správne ľahké a zdravé jedlá

Ďalšia tisíckrát opakovaná lož, ktorá sa stala „pravdou“. Rozmach cukru a sacharidových potravín ide ruka v ruke s démonizáciou tuku. Sladené odtučnené jogurty, všadeprítomné sušienky a „zdravé“ raňajkové cereálie resp. údajne ľahké jedlo vo forme cestovín s omáčkou – všetky tieto potraviny a ich dennodenná konzumácia vás dostáva do začarovaného kruhu. Toto bludisko má spoločných menovateľov, ako je neustály hlad, výkyvy energie a pozornosti či estetické problémy.

Záver:

Obmedzte konzumáciu spracovaných múčnych výrobkov a sladkostí (aj tých v BIO kvalite!). Zamerajte sa na maximálne 1-2 jedlá denne s obsahom koncentrovaných sacharidov / škrobov v prirodzenej forme prvopotravín – zemiaky, ryža, pohánka, strukoviny apod.

Pokračovanie článku nabudúce

Ak sa vám článok páčil, zdieľajte ho so svojimi priateľmi.

O autorovi

Martin Čupka

Martin Čupka

Konzultant pre optimálnu výživu a certifikovaný kondičný tréner. Autor a školiteľ individualizovaného prístupu k vlastnému telu. Jeho vlastná evolúcia životosprávy ho priviedla na cestu hľadania spôsobov ako využiť svoj fyzický aj mentálny potenciál na 100%. A na túto cestu pozýva aj vás....