Fitness a chudnutie

7 nepravdivých mýtov o chudnutí, ktorých sa raz a navždy musíte zbaviť (2. časť)

mýty o chudnutí

Pokračovanie článku, kde vám kondičný tréner a konzultant pre optimálnu výživu Mgr. Martin Čupka objasní najčastejšie nepravdivé mýty o chudnutí.

5. Sladké tyčinky a čokolády sú veľmi vhodné pred/po tréningu, aby sme vládali a „na energiu“

Ruku na srdce – koľkí z vás radi siahnu po sladkej vzpruhe pred tréningom, ktorú si ľahko obhájite so slovami: „Nevadí – veď to spálim!“ Toto tvrdenie je čiastočne dokonca správne avšak pre tých, ktorí sa snažia zmeniť svoje telesné zloženie v neprospech telesného tuku, to nie sú dobré správy.

Tento typ jedla skonzumovaného pred tréningom výrazne vyprovokuje hormón inzulín (zodpovedný za zníženie vysokej hladiny cukru v krvi) a tým pádom automaticky zablokuje možnosť tvorby a získavania energie z tukových zásob. Vládzete avšak „spálite“ prijatý cukor zatiaľčo neučíte vaše telo využívať tuk ako zdroj energie. Dosť krátkozraké, čo myslíte…? mýty o chudnutí

Záver:

Zabudnite na všakovaké sladké pochutiny pred svojim tréningom. Sústreďte sa na pomalšie zdroje energie (známe sušienky z reklamy to nie sú), ktoré vám zabezpečia viac výsledkov a radosti z pohybu.

6. Stačí mi prijať menej kalórií ako vydám (a v podstate ani nemusím športovať) a všetko pôjde dobre

Rovnica príjem rovná sa výdaj je veľmi lákavým „matematickým“ riešením problémov s nadváhou. Na(ne)šťastie ani v tomto ohľade nie je všetko také jednoduché, pretože do hry vstupuje množstvo ďalších faktorov. Znižovanie energetického príjmu bez súčasného pohybu predstavuje pri chudnutí nekonečný príbeh.

Pohybová aktivita je kľúčom ku „výkonnému“ metabolizmu a neustále menej a menej jedla núti naše telo znižovať energetické nároky. Ani od počítača v úspornom režime nemôžete čakať závratný výkon. Ďalšia z vecí, ktorú nemôžete prehliadnuť: nie je kalória ako kalória. Tých istých 500 kcal na tanieru môže ovplyvňovať organizmus na tisíc spôsobov.

Záver:

Nepýtajte sa: „O koľko menej jedla musím zjesť, aby som mal/a XY kg“ ale hľadajte odpoveď na to: „Aký stupeň kondície musíte dosiahnuť, aby vaše telo vyzeralo dobre!“

mýty o chudnutí

7. Výživové smery a diéty ako módna záležitosť: ich obete a cieľové skupiny

Z množstva rozhovorov s ľuďmi som nadobudol poznatok, že veľmi veľa z nich hľadá akési „tajomstvo zdravej výživy“. Je veľmi atraktívne objaviť niečo čo priam zázračne pomôže vyriešiť situáciu a stav, ktorý bol zanedbávaný celé roky. Našťastie – žiadne takéto tajomstvá neexistujú a akékoľvek snahy o ich objavenie či prezentáciu sú len snahou o dezinformácie a vzbudenie pozornosti v cieľovej skupine produktu alebo „novej diéty“.

Pokiaľ sa v časopise dočítate o magickom postupe, ktorý vám zabezpečí krajšie telo a menej kilogramov prakticky „bez námahy“ tak vedzte, že niečo nie je v poriadku. Premýšľajte v súvislostiach a vytvárajte si svoj vlastný úsudok ohľadom výživy aj životosprávy.

Záver:

Drvivá väčšina krátkodobých riešení prináša dlhodobé problémy (jo-jo efekt prípadne ťažšie poškodenia metabolizmu). Snažte sa prispôsobiť výživový smer sebe a neprispôsobujte sa vy jemu. Vyberte si jednoducho to čo vám funguje a vzdelávajte sa každý deň aspoň 30 minút.

Cieľom každého/každej z nás, by malo byť naučiť sa pracovať s informáciami v kontexte vlastného životného štýlu a životosprávy. Netreba zabúdať, že práve všeobecne platné odporúčania v praxi najčastejšie zlyhávajú. Častokrát kvôli tomu, že ich interpretácia je len povrchná a očakávania až privysoké.

Na vašej ceste zlepšovania vlastnej životosprávy vám držím palce! V prípade otázok ma neváhajte kontaktovať.

Ak sa vám tento článok, kde sme vám objasnili mýty o chudnutí páčil, zdieľajte ho so svojimi priateľmi.