Zdravie

8 dôvodov prečo ihneď vyradiť cukor z jedálnička

rafinovany cukor

Biely rafinovaný cukor je považovaný za novodobú metlu ľudstva. Je jednou z najnebezpečnejších zložiek dnešnej stravy a škodí rovnako ako alkohol či tabak.

Pýtate sa prečo? Nasledujúcich 8 dôvodov vám to objasní.

1. Neobsahuje žiadne potrebné živiny a poškodzuje vaše zuby

Cukor obsahuje veľa kalórii, no žiadne prospešné živiny. Preto sa kalórie, ktoré naše telo príjme, nazývajú prázdnymi kalóriami. Je tiež zdrojom energie pre baktérie v ústach čo postupne vedie  k vzniku zubného kazu.

2. Obsahuje veľa fruktózy

Cukor sa v tele štiepi na glukózu a fruktózu. Zatiaľ čo glukóza je hlavným zdrojom energie pre bunky, fruktóza nemá fyziologický význam. Fruktóza môže byť spracovaná len v pečeni. Vo veľkom množstve ju však pečeň premieňa na tuk a dochádza k jej stukovateniu.

V malom množstve sa fruktóza nachádza aj v ovocí, ale je takmer nemožné prijať nadmernú dávku fruktózy pri konzumácii ovocia.

3. Spôsobuje inzulínovú rezistenciu a môže viesť k vzniku metabolického syndrómu a cukrovky cukor

Inzulín je dôležitý hormón, zodpovedný za vstup glukózy do buniek, ktoré ho následne spaľujú. Pri nezdravej strave inzulín prestane pracovať ako má a bunky sa stávajú voči nemu rezistentné, čo vedie k vzniku cukrovky, obezity a srdcovo-cievnych chorôb.

4. Môže viesť k vzniku rakoviny

Inzulín je jedným z hormónov zodpovedných za kontrolu delenia buniek. Na základe mnohých štúdii bolo zistené, že vysoká hladina inzulínu v krvi (spôsobená nadmernou konzumáciou cukrov) môže prispieť k vzniku rakoviny.

5. Ovplyvňuje váhu človeka na základe jeho negatívneho účinku na hormóny a mozog

Rôzne jedlá majú rôzny vplyv na mozog a hormóny, ktoré kontrolujú príjem potravy. Štúdie ukázali, že vplyv fruktózy nemá rovnaký účinok ako glukóza. Ľudia ktorí pili fruktózou ochutený drink vykazovali menšiu aktivitu mozgu v centrách sýtosti a cítili väčší hlad.

6. Je návykový z dôvodu zvyšovania hladiny dopamínu v mozgu

Tak ako iné drogy, aj cukor spôsobuje vyplavovanie dopamínu v mozgu, čo vedie k vzniku závislosti.

7. Spôsobujú vznik obezity u detí aj dospelých cukor vaha

Spôsob akým cukor vplýva na hormóny a telo vedie k malému pocitu zasýtenia aj pri veľkých energetických príjmoch. Ľudia sa na cukre stávajú závislí. Toto všetko vedie k vzniku obezity. Hlavne u detí, ktoré konzumujú sladké nápoje je toto riziko vysoké.

8. Zvyšuje hladinu cholesterolu a je zodpovedný za vznik srdcovo-cievnych chorôb

Veľké množstvo prijatej fruktózy zvyšuje hladinu zlého LDL cholesterolu, hladinu cukru v krvi a riziko vzniku obezitu. To všetko sú rizikové faktory , ktoré podporujú vznik srdcovo-cievnych chorôb.

Ak vám záleží na vašom zdraví či postave tak zo svojho jedálnička vyraďte cukor čím najskôr. Ako zdravšiu variantu bieleho rafinovaného cukru môžete použiť: med, sirup z agáve, stéviu, kokosový cukor. Zdravé BIO náhrady cukru nájdete v obchode Biocare.

Ak sa vám tento článok páčil, zdieľajte ho so svojimi priateľmi.

Zdroj: authoritynutrition.com  (Preklad s povolením autora)