OLYMPUS DIGITAL CAMERA

3. deň výzvy

Nákupný zoznam

Včera sme vyradili nezdravé potraviny, dnes je čas nakúpiť zásoby zdravých. Z každej kategórie si vyberte pár, ktoré si kúpite a postupne ich môžete obmieňať. Všetko záleží na tom, pre koľko osôb varíte, ako často sa stravujete doma, atď.

TIP: Zdravé potraviny a hlavne zeleninu rozmiestňujte v chladničke aj na policiach tak, aby boli ako prvé vždy na očiach. Práve po tých potravinách, ktoré zbadáte prvé, budete najskôr siahať. Tento istý trik používajú aj supermarkety – najdrahšie potraviny majú v policiach v oblastí očí, lacnejšie výrobky (alebo tie, ktorých predaj nechcú podporiť) sú nižšie.

Odborník na výživu Mgr. Martin Čupka upozorňuje pri kúpe potravín na nasledujúce zásady: (viac informácii nájdete v jeho skvelej príručke zdarma)

  • čím vyššie v poradí je daná ingrediencia – tým vyšší je jej obsah vo výrobku,
  • vyhýbajte sa výrobkom v ktorých dominuje cukor, palmový tuk, glukózový/fruktózový sirup a pšeničná múka,
  • ignorujte lesklé a pestré obaly – kupujte výrobky bez neho alebo s jednoduchým obalom (žiadne konzervy či „nablýskané“ cereálie),
  • čím kratšie zloženie, tým lepšie pre Vás – ideálne < 5 ingrediencií (tzn. nespracované prvopotraviny: vajíčka, pohánka, strukoviny, zelenina, plnotučné tvrdé syry, maslo, atď),
  • mliečne výrobky – nesledujte obsah tuku, ale obsah pridaných škrobov, cukrov, fruktózy príp. umelých sladidiel (ideálne žiadne),
  • ovocie a zelenina – sledujte krajinu pôvodu, vôňu, vizuálnu čerstvosť („unavené šaláty“ apod.),
  • orechy a semená – ideálne v BIO kvalite, vždy pred konzumáciou namáčať (pozor na plesne a oxidáciu).

Aké potraviny by vám nemali chýbať v nákupnom košíku:

Bez názvu

Na odškrtávacom zozname si všetky splnené úlohy postupne zaškrtnite.